Saturday, 29 August 2020

Zikir gunakan Tasbih

Salah satu alat yang digunakan untuk berzikir adalah tasbih. Tasbih ini sudah lama dipergunakan sebagai alat untuk berzikir dan dikatakan jika kita pegang saja Tasbih kita sedang untuk mengingati Allah. Memanglah sunnah Nabi menggunakan jari-jarinya untuk mengingati Allah. Adalah diberitahu Nabi Muhammad beristighfar satu hari 70 kali hingga 100 kali. Ini bermakna setiap 15 minit Nabi akan beristighfar setiap hari. Kalau kita jangan katakan setiap hari, setahun sekali pun belum tentu. 

Nabi tidak pun melarang berzikir menggunakan Tasbih. Tidak ada sumber yang menerangkan asal-usul tasbih. Tasbih itu relatif kecil dan biasanya diberbuat dari kayu dan benang. Selain itu, dalam tradisi Islam, tasbih digunakan untuk berzikir terutama ketika selepas solat. Jadi, tasbih dibagi menjadi tiga bahagian yang masing-masing berjumlah 33 biji tasbih. Hal ini sesuai dengan tuntunan zikir selepas solat, yakni 33 kali kalimat subhanallah, 33 kali alhamdulillah, dan 33 kali Allahu akbar.

Ada ulama yang memperbolehkan tasbih untuk berzikir, namun ada juga yang menolaknya. Bagi ulama yang menolak, tasbih bukan tradisi yang berasal dari Islam. Seorang Muslim hendaknya mencukupkan diri menghitung bilangan zikir dengan tangan sesuai dengan hadis. Menggunakan tasbih sebagai alat untuk berzikir juga disebut sebagai perbuatan bid’ah.

Dalam hadis didapati, Sahabiyah mempergunakan media, seperti batu dan biji kurma untuk menghitung zikir. Namun, hal ini tidak mendapatkan penolakan dari Rasulullah SAW. Isteri  Rasulullah SAW, Shofiyah, telah menggunakan biji kurma untuk menghitung zikir. Nabi berkata sesungguhnya engkau dapat berzikir lebih banyak dari itu.

Sahabat lain, seperti Abu Hurairah RA, juga mempergunakan alat lain untuk berzikir. Abu Hurairah memiliki sebuah uncang berisi batu kerikil yang ia gunakan untuk berzikir. Abu Hurairah mempunyai seutas benang dengan seribu (biji) ikatan digunakan untuk berzikir. Beliau baru tidur setelah berzikir 12,000 kali.

Penggunaan tasbih untuk berzikir dibenarkan oleh Nabi dan rasanya lebih mudah dari menggunakan jari-jari. Syariat hanya menetapkan tata cara berzikir. Adapun alat yang dipakai untuk berzikir terserahkan kepada individu masing-masing. Menjadi masalahnya bukan alat untuk berzikir tetapi tidak mahu berzikir. Jadi, penggunaan tasbih bukanlah sesuatu yang perlu diperdebatkan.


No comments:

Post a Comment